Copyright : Αρχιμ. Θωμάς Ανδρέου 29-12-2013. Από το Blogger.
RSS

Η αποστολοπαράδοτη εκλογή των επισκόπων, με αφορμή την εορτή του Αποστόλου Ματθία...

Λειτουργώντας σήμερα στο Θυσιαστήριο του Θεού, ημέρα εορτής του αποστόλου Ματθία, παρακολούθησα το αποστολικό ανάγνωσμα και για μια ακόμα φορά προβληματίστηκα με αφορμή την περιγραφή στις Πράξεις των Αποστόλων, της εκλογής του Αποστόλου Ματθία που σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει. 



Ο Απόστολος Ματθίας, είναι εκείνος που αντικαθιστά τον αποστάτη Ιούδα τον Ισκαριώτη, ώστε να συμπληρωθεί η Αποστολική δωδεκάδα. Στο βιβλίο των Πράξεων, στο πρώτο κεφάλαιο στίχος 15-26, ο Ευαγγελιστής Λουκάς περιγράφει τον τρόπο αυτής της αντικατάστασης του ενός, από τους έντεκα υπολοίπους Αποστόλους. Στην σύναξη αυτή η οποία προηγείται της Πεντηκοστής και της καθόδου του Παναγίου Πνεύματος, θα μπορούσε πιθανόν να οριστεί κάποιος σε αντικατάσταση του Ιούδα δια προτάσεως του Πέτρου που φαίνεται να λαμβάνει πρώτος τον λόγο ως πρεσβύτερος στην ηλικία εκ των υπολοίπων. Αντ' αυτού όμως, οι Απόστολοι καινοτομούν! Αρνούνται να αναλάβουν την ευθύνη να ορίσουν οι ίδιοι πρόσωπο. Επιρρίπτουν αυτήν την μεγάλη ευθύνη σε Εκείνον που τους εξέλεξε και τους ίδιους. 

Για την κενή επισκοπή, όπως επακριβώς αναφέρει ο Πέτρος κάνοντας χρήση του αρχαίου Δαυιτικού ψαλμού, (Ψαλμ.108,8) οι Απόστολοι θέτουν δύο υποψηφίους, τον 'Ἰωσὴφ τὸν καλούμενον Βαρσαββᾶν, ὃς ἐπεκλήθη Ἰοῦστος, καὶ Ματθίαν''. Και προσεύχονται με λόγια καρδιάς στον Ιδρυτή Της Εκκλησίας ώστε Εκείνος να αποφασίσει ποιος από τους δύο μπορεί να λάβει την κενή Επισκοπή και να γίνει ο ίδιος Επίσκοπος , εις τύπον και τόπον Χριστού!  Προσεύχονται λοιπόν λέγοντας: ''Σὺ Κύριε, καρδιογνῶστα πάντων, ἀνάδειξον ὃν ἐξελέξω ἐκ τούτων τῶν δύο ἕνα, λαβεῖν τὸν κλῆρον τῆς διακονίας ταύτης καὶ ἀποστολῆς'' (Πραξ.1-24). Ο κλήρος έπεσε στον Ματθία που σήμερα εορτάζει και έτσι ''συγκατεψηφίσθη'' με τους υπόλοιπους ένδεκα Αποστόλους. 

Πρακτικοί κυρίως λόγοι, στο πέρασμα των αιώνων, καθιέρωσαν  έναν νέο τρόπο εκλογής των Επισκόπων, ο οποίος σε κάποιες περιπτώσεις τοπικών Εκκλησιών ουδεμία σχέση μπορεί να έχει με όσα οι ίδιοι οι Απόστολοι καθιέρωσαν και παρέδωσαν μέσα από το βιβλίο των Πράξεων τους. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η Αγιοπνευματική παρουσία στην ανάδειξη των Επισκόπων ακόμα και όταν η εκλογή του προσώπου δεν γίνεται με την Αποστολοπαράδοτη κλήρωση, αλλά δια της ψήφου των εκλεκτόρων. Θα αποτελούσε ασυγχώρητη βλασφημία κατά του Πνεύματος του Αγίου που επενεργεί πάνω από ανθρώπινα πρόσωπα συγκροτώντας με τον τρόπο αυτό τον θεσμό της Εκκλησίας! Καλύτερα από τους ανθρώπους, γνωρίζει πάντοτε ο Θεός...  

Τι πιο ωραίο όμως, όταν διατηρούμε σε όλα τα Μυστήρια της Εκκλησίας τον Χριστολογικό και Αποστολικό τύπο, το ίδιο να συμβεί με την εκλογή του Επισκόπου από τον οποίον - μέσα από την χειροτονία στους Πρεσβυτέρους- τελούνται όλα τα υπόλοιπα Μυστήρια; Πόσα προβλήματα θα είχαν επιλυθεί μέσα στην Εκκλησία εάν μπορούσε να συμβεί κάτι ανάλογο με την περίπτωση του Αποστόλου Ματθία; Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει πως ο Ματθίας είναι πράγματι θεοπρόβλητος; Ποιος θα μπορούσε να σταθεί αντιρρητικά  μπροστά στην βούληση του Θεού; Πόσες ωραίες εκπλήξεις θα είχε ένας τέτοιος τρόπος εκλογής! Άνθρωποι ακατάλληλοι στα μάτια των ανθρώπων, θα κρίνονταν κατάλληλοι από τον Θεό και αντίστοιχα κατάλληλοι στα μάτια των ανθρώπων θα προσμετρούνταν ως ακατάλληλοι ώστε να λάβουν την κενή επισκοπή! 

Πάλι τον μόνον λόγο έχει ο Θεός! Ακόμα και μέσα από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις, αυτό δεν το διαπραγματεύομαι! Εξάλλου, στα χέρια Του κρατά τον διακόπτη της ανθρώπινης ζωής ο οποίος ολοκληρώνει κάθε ανθρώπινο όνειρο και κάθε ανθρώπινη φιλοδοξία! Αν όμως ποτέ συμβεί αυτό, δηλαδή η Εκκλησία να επαναφέρει τον τρόπο εκλογής των επισκόπων στον τύπο της εκλογής του Αποστόλου Ματθία, τότε πραγματικά θα έχει καταφέρει να κάνει μια τεράστια υπέρβαση η οποία μόνο σε καλό για την ίδια την Εκκλησία μπορεί να αποβεί, μιας και κανείς μας δεν έχει ουδεμία αμφιβολία ότι, το σκάφος αυτό το κρατά στα χέρια Του, ο ίδιος ο Θεός! 

                                                                                 π. Θωμάς Ανδρέου 



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου